Jooga

”Millaista joogaa sä ohjaat?” on yksi useimmin kuulemistani kysymyksistä.

Minulle jooga on leikkimistä ja tutkimista, uusien liikesuuntien etsimistä, liikkeen ja hengityksen yhdistämistä ja sen kautta jonkin uuden löytämistä. Samalla vahvistuvat syvät lihakset, selkäranka pitenee, liikkuvuus lisääntyy ja jännitykset helpottavat. Hengitys hidastuu ja syvenee. Rentoutumiskyky voimistuu ja ihminen voi löytää sisältään levollisuutta ja voimaa, olla omassa keskiössään. Tyytyväisenä ja nautiskellen!

Ohjaamani jooga on lempeää ja hidasta. Tunneillani tutkitaan juurtumista maahan, selkärangan ja hengityksen aaltomaista liikettä, avataan kehon jännityksiä ja kasvetaan pituutta. Harjoittelua voi kutsua hathajoogaksi, toiset puhuvat liikemeditaatiosta. Tärkeä innoittajani on ollut italialainen Vanda Scaravelli ja hänen oppejaan seuranneet naiset.

Pidän tärkeänä, että jooga ei pakota ihmistä mihinkään. Pakottamisen sijaan ruumistaan voi houkutella ja kutsua. Kun antaa hengitykselle aikaa, se tekee tilaa sinne missä tilaa tarvitaan. Irtipäästäminen auttaa löytämään uusia, ennenkokemattomia tuntemuksia ja sisäisiä tiloja. Harjoittelu on prosessi, jossa herkistyy kuuntelemaan kehonsa viestejä ja oppii uutta niiden ohjailemana. Tässä apuna toimivat erilaiset ruumiin liikkeet, hengitys- ja rentoutusharjoitukset sekä meditaatio.

Tutkiva, lempeä ja leikkisä harjoittelutapa sopii käytännössä kaikille. Rauhallisessa ohjauksessa on helppo ottaa huomioon erilaiset liikerajoitteet ja etsiä yhdessä vaihtoehtoja, jotka sopivat juuri sinulle.